8 ÉRDEKES TÉNY A GUMIABRONCSOKRÓL ÉS TRÜKKÖK AZ ÉLETTARTAMUK MEGHOSSZABBÍTÁSÁRA

Az autózás világának legérdekesebb hírei közül néhány éppen a gumiabroncsokkal kapcsolatos: hogyan bírja ki egy gumiabroncs a súlya 100-szorosát anélkül, hogy kilyukadna? Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen? A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

Íme 8 érdekes tény a gumiabroncsokról, amelyeket talán nem is tudott, és néhány trükk, hogy növelje az élettartamukat.

 

TARTALOM

 

8 kihagyhatatlan, érdekes tény a gumiabroncsokról

1.      Mi az, ami igazán tart egy autót?

2.      A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

3.      Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?

4.      Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?

5.      Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?

6.      A világ legnagyobb gumiabroncsa

7.  Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.

8.      Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?

 

Gumiabroncs-karbantartás: így lehet növelni az élettartamukat


1.      A gumiabroncsok kiváló állapotban tartása

2.      Gumiabroncs kiegyensúlyozás

3.      Szelepek

4.      A megfelelő gumiabroncsok szezonnak megfelelő kiválasztása

 

 

8 kihagyhatatlan érdekesség a gumiabroncsokról

Mi az, ami igazán tart egy autót?

Tévhit, hogy az autónk teljes súlyát csak a gumiabroncsok tartják: az autót valójában a gumiabroncsokba töltött levegő tartja fenn. Ennek a részletnek csak akkor leszünk tudatában, amikor kilyukad: levegő nélkül a gumiabroncsunk használhatatlan.

 

A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

Egyáltalán nem. Íme a gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény egyike, amelyet valószínűleg nem tudott: kezdetben a gumiabroncsok természetes gumiból készültek, amely fehér színű. Ez az anyag azonban nem biztosított jó ellenállást: ezért úgy döntöttek, hogy fekete kormot adnak hozzá, amely egy szénatomok különleges aggregátumaiból álló, szénhidrogének nem teljes elégetéséből származó pigment, hogy javítsák a teljesítményét.

A kezdetben csak a futófelületen használt, teljesen fekete abroncsokat később úgy ítélték meg, hogy a kétszínű abroncsoknál elegánsabbnak tűnnek, így a korábbi fekete-fehér kombinációt felváltotta a teljesen fekete.

Bónusz tény: a fekete gumiabroncsok ötlete a Binney & Smith cégtől származik, a zsírkrétáiról ismert Crayola alapítóitól.

 

Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?

A barázdák célja, hogy növeljék a súrlódást az aszfalton, ami befolyásolja a maximális gyorsulási és fékezési teret. További fontos feladatuk: nedves körülmények között a gumiabroncsok és a talaj között kialakuló vízréteg jelentősen csökkenti a tapadást, a barázdák célja tehát a felgyülemlett víz elvezetése, megakadályozva a vízen csúszás jelenségét.


Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?

Pontosan a barázdáknak köszönhetően: a barázdákba behelyezett és a mélységet milliméterben mérő eszköz segítségével ellenőrizhetjük a futófelület mélységét (profil mélység), amelynek törvényes határa 1,6 mm, és amely a futófelület bármely pontján mérhető.


Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?

A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekesség között szerepel az a tény, hogy bár sok autóalkatrésznek teljesen más neve van angol nyelvben az Atlanti-óceán két partján (UK és USA), mint például a csomagtartónak, a motorháztetőnek stb., a gumiabroncsot ugyanúgy ejtik ki a brit és az amerikai angolban.

A britek azonban megtartották ezt a kis helyesírási furcsaságot, amely valószínűleg a 15. vagy 16. századra nyúlik vissza, és valószínűleg az „attyre” szóból származik, amely arra utal, hogy a kerekeket a tapadás növelése érdekében fel kell öltöztetni.

Míg az amerikaiak a dolgok leegyszerűsítésére való hajlamukkal úgy döntöttek, hogy úgy írják a szót, ahogyan kiejtik. Az Egyesült Királyságban, Írországban és a legtöbb jelenlegi és volt nemzetközösségi országban a „tyre” írásmódot használják. Tehát attól függ, hogy a „tyre” vagy a „tire” írásmódot választja, hogy az óceán melyik oldalán tartózkodik.

 

A világ legnagyobb gumiabroncsa

Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy van egy hatalmas, 12 tonnás, 243 méter magas gumiabroncs, elhinné?

Nem, ez nem egy óriás autójának gumiabroncsa, és nem is átverés: a világ legnagyobb gumiabroncsa az amerikai Michigan államban, Allen Parkban található. „Szerény” mérete miatt „óriásgumi” a neve (lásd fentebb), és az 1965-ös világkiállításon óriáskerékként mutatták be a nagyközönségnek.

 

Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.

Egy évszázaddal ezelőttig az első autók az úgynevezett „tüzérségi kerekekkel” voltak felszerelve, amelyeknek ugyanaz volt a kerékagyuk, mint az ágyúkerekeknek. A gumiabroncsok valóban teljesen a kerékhez voltak rögzítve, és nem lehetett levenni őket a kerékagyról. Ez a részlet azt jelentette, hogy a csere finoman szólva is drága és bonyolult volt!

 

Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?

A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény közül az utolsó talán a legfurcsább is: világszerte számos gumiabroncsgyártó létezik, és néhány márka határozottan jól ismert. Egy közismert név azonban kilóg ebből a rendkívül hosszú listából, bár más típusú termékről ismert: a Lego, egészen pontosan. A színes játéktéglák jól ismert dán gyártója az 1960-as években gumiabroncsgyártóként indult, és idővel sikerült bekerülnie a világ legjobb gumiabroncsgyártói közé!

 

Gumiabroncs-karbantartás: így lehet hosszabb élettartamúvá tenni őket

A legót, zsírkrétát és ágyúgumit félretéve, hogyan biztosíthatjuk, hogy a gumiabroncsok tovább tartsanak?

Mikor gyártották a gumiabroncsainkat? Milyen gyakran kell cserélni őket? Hogyan szerezhetünk tudomást a problémáról? Hol mérhetem meg a guminyomást, hogy megbizonyosodjak róla, hogy rendben van-e?

Ezekre a kérdésekre még a legtapasztaltabb autósok is csak nehezen tudnak válaszolni.

A gumiabroncsok az autó alapvető részét képezik, állapotuktól függ a közlekedésbiztonság, a fogyasztás és az autó teljesítménye. Ráadásul, ha a futófelület különösen kopott, akkor fennáll a bírságolás vagy akár az autó lefoglalásának kockázata.

Vannak olyan ellenőrzések, amelyeket az ember saját maga is elvégezhet: a gumiabroncs korát például csak a gyártási dátum alapján kell ellenőrizni, amely mindig a gumiabroncs vállára van nyomtatva, és négy számjegyből áll. Az első két számjegy a gyártási hetet, az utolsó kettő pedig a gyártási évet jelzi (pl.: 1417 azt jelenti, hogy 2017 14. hetében gyártották). Ez az ún. DOT szám.

Az abroncsnyomás és a futófelület vastagságának ellenőrzése, amelyeket már említettünk, szintén egyszerű műveletek, amelyeket bármely autós saját maga is elvégezhet.

A kopás mértékének mérésére van egy nagyon egyszerű módszer is: vegyen egy 1 eurós érmét a nyári gumiabroncsokhoz, és egy 2 eurósat a téli gumiabroncsokhoz. Mindkét esetben az érme külső - más színű - pereme nem állhat ki a futófelület körvonalából.

Ugyanez a gyors ellenőrzés elvégezhető a gumi profilba süllyesztett jelölések megnézésével is. Ha időnként megnézi a gumiabroncsokat, akkor észreveheti az olyan rendellenességeket, mint például az éles szélű kátyúk vagy a manőverezés közben az útpadkára ütközés által okozott vágások vagy dudorok. Ezekben az esetekben a gumiabroncsok cseréje (tengelyenként mind a kettő) az egyetlen ajánlott megoldás.

A gumiabroncsok kopását azonban lehetséges lassítani. Hogyan? Gyakori karbantartással és ellenőrzésekkel.

És mindenekelőtt néhány okos tanácsot követve (link a „trükkök és szórakoztató tények az autókról” részhez): nézzük meg őket.

 

A gumiabroncsok megfelelő állapotban tartása

Véleményünk szerint az autójának akár csak vizuális ellenőrzése is elegendő lehet ahhoz, hogy fény derüljön a kritikus problémákra. Mindenekelőtt a guminyomás: a szükségesnél alacsonyabb nyomás amellett, hogy jelentősen növeli a fogyasztást, felgyorsítja a gumiabroncsok kopási folyamatát és veszélyezteti az autóban utazók biztonságát is. Szakértői segítségre van szükség az autó kiegyensúlyozottságának ellenőrzéséhez is, valamint ahhoz, hogy a négy gumiabroncs közül valamelyik ne legyen túlzottan igénybe véve. Ezzel kapcsolatban erősen ajánlott a gumiabroncsok rendszeres időközönkénti megfordítása, a futófelület kopásának lassítása érdekében.

A vezetési stílus is fontos: a hirtelen fékezés, a túlzott sebesség, a kanyarokban és körforgalmakban való száguldozás, a helytelenül megválasztott sebesség gyorsan elhasználja a gumiabroncsokat.


Kerékbeállítás

A gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a jármű normál használata esetén legalább 10 000 km-enként, sportkocsiknál 5000 km-enként kell ellenőrizni. A kerekek beállításának első ellenőrzése teljesen önállóan is elvégezhető: csak vegye le a kezét a kormánykerékről, és tegyen meg néhány tucat métert egy egyenes és sík úton, ellenőrizve, hogy a jármű egyenes vonalban halad. Ellenkező esetben ajánlott minél hamarabb szakemberhez fordulni.


Szelepek

A gumiabroncsok mellett a szelepek cseréje is elengedhetetlen. Menet közben jelentős igénybevételnek vannak kitéve, ami hosszú távon meghibásodásukat okozhatja. A problémák megelőzése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell az állapotukat.


A megfelelő gumiabroncsok kiválasztása a szezonra

A téli gumiabroncsok nyári használata exponenciálisan megnöveli az autó fogyasztását, és a futófelület gyorsabb kopásához vezethet: ezért érdemes az évszaknak megfelelő abroncsokat választani. Általában az a javaslat, hogy évente kétszer cserélje le a gumiabroncsait. Ha ez nem lehetséges, hasznos kompromisszum a 4 évszakos gumiabroncsok választása.

A nyári gumiabroncsok téli használata is nagy kockázatot jelent, mivel a tapadás alacsony lehet. Ráadásul a hideg téli időjárásban használt nyári gumiabroncsok esetében fennáll a veszély, hogy nagyon gyorsan tönkremennek. Az alacsony hőmérsékletnek kitett nyári gumiabroncsok keveréke valóban nagyon merevvé válik, és ez nemcsak a tapadást csökkenti, hanem a futófelület mintázatát is kiteszi a szakadás és a lepattogzás veszélyének.

Ezekben az esetekben a garancia akár érvényét is vesztheti; ez ugyanis nem megfelelő használatnak minősülne, ami azt jelentené, hogy az esetleges károkat nem fedezi a garancia. A futófelület akkor is megsérülhet, ha nincs hó, sőt, az is elég, ha a hőmérséklet nagyon alacsony.

Végül, a tapadásvesztés nyilvánvalóan jelentős havas körülmények, de még eső esetén is.

Más szóval, a gumiabroncsok a vezetés alapvető fontosságú elemei, amelyeket folyamatosan ellenőrizni és gondozni kell.

 

MOTRIO TIPPEK&TRÜKKÖK

 

GUMIABRONCSOK


A gumiabroncsok döntő szerepet játszanak az Ön biztonságában, mivel ezek jelentik az egyetlen érintkezési pontot Ön és az út között. Az idő múlásával és a megtett kilométerek számával, valamint az útviszonyok következtében a gumiabroncsok állapota romlik.

 

TANÁCSAINK

A két rendszeresen ellenőrizendő szempont a keréknyomás és a futófelület vastagsága, amelynek törvényben előírt minimális értéke Európában a személygépkocsi-abroncsok esetében 1,6 mm.

Ha gyakran használja autóját, különösen a városban, ahol a futófelület könnyebben kopik, látogasson el Motrio szervizeink egyikébe, ahol szakembereink szemrevételezéssel ellenőrzik a gumiabroncsokat, és ellenőrzik a futófelület mélységét. A biztonságos gumiabroncsokat 40 000 km-enként vagy 5 évente kell kicserélni.

Az új Motrio Fairway gumiabroncsot Európában gyártják, minden időjárási körülmények között biztonságos vezetést biztosít, és három változatban készül:

nyári - téli - négyévszakos

Fő jellemzők:

- 51 méret elérhető

- Környezetkímélő: alacsony üzemanyag-fogyasztás és alacsony gördülési ellenállás

- Méretek 13 és 20 coll között

 

Kérjen időpontot a legközelebbi MOTRIO szervizbe, csak néhány kattintás!