MOTRIO BLOG

Hírek
article image
AZ AUTÓBALESETEK LEGGYAKORIBB OKAI: MIK EZEK?

Az autóval való utazás mindig tartogathat potenciális veszélyforrásokat: a kockázatok állandóan jelen vannak, ezért mindig óvatosnak kell lenni és a lehető legnagyobb figyelmet kell tanúsítani. Persze néha ez nem elég: a közúti balesetek elkerülése valószínűleg lehetetlen. Számukat azonban drasztikusan csökkentheti. Hogyan? Néhány, egyszerű szabály betartásával, és mindenekelőtt azzal, ha ismerjük az autóbalesetek leggyakoribb okait.


TARTALOM

Az autóbalesetek leggyakoribb okai

-         Vezetés közbeni okostelefon-használat

-         Elbóbiskolás

-         Alkohol és drogok

-         Nagy sebesség

-         Időjárási körülmények

-         Nem biztonságos autó


Az autóbalesetek leggyakoribb okai

Melyek azok a leggyakoribb helyzetek, amelyek közúti balesetben való részvételhez vezethetnek? Felsoroltunk néhányat a leggyakoribbak közül, hogy felismerje a kiemelt kockázatokat, és megelőzze az esetleges autóbaleseteket.


Vezetés közbeni okostelefon-használat

Az autóbalesetek fő oka egyértelműnek tűnik, ez pedig az okostelefon használata. Valóban, túlságosan gyakran látni, hogy a sofőrök figyelmét elvonja a mobiltelefon: az út helyett a képernyőt nézik, fél kézzel tartják a készüléket, és határozottan nem igazán a vezetésre koncentrálnak. Sajnos a kísértés, hogy a mobiltelefonra nézzünk, hogy esetleg üzeneteket ellenőrizzünk, az egyik leggyakoribb oka a volánnál bekövetkező baleseteknek (de gyakran a súlyos bírságoknak, és következésképpen a büntetőpontoknak is). Ahhoz, hogy képet kapjunk arról, mennyire veszélyes ez a szokás, nézzük meg a következő példát: az autópályán 130 km/órás sebességgel haladva három másodperces okostelefonozás egyenértékű azzal, mintha száz métert csukott szemmel tennénk meg.


Elbóbiskolás

Az autós egyik legnagyobb ellensége a kialvatlanság/fáradtság, amely hirtelen és gyakran nagyon súlyos következményekkel jár. Sokan döntenek úgy, hogy úgy ülnek volán mögé, hogy nem pihenték ki magukat eléggé, vagy esetleg egy nagyobb étkezés után vezetnek: ez napi szintű autóbaleseteket okoz. A tanács nyilvánvalóan az, hogy mindig nagyfokú éberséggel vezessünk, és indulás előtt pihenjünk. Emellett, különösen a hosszú utak során, tartsunk szüneteket, hogy felfrissüljünk, és lehetőség szerint mindig álljunk meg, ha a szemhéj elnehezülését és az álmosság első jeleit tapasztaljuk.


Alkohol és drogok

Az alkohol vagy a kábítószerek használata - illetve túlzott fogyasztása - még mindig az egyik leggyakoribb oka a közlekedési baleseteknek: mindkettő valóban ronthatja a járművezető józan ítélőképességét, akár jelentős mértékben is. Éppen ezért az elmúlt években megszigorították az ellenőrzéseket, és sokkal szigorúbbak lettek a bírságok az alkohol, vagy kábítószer befolyásoltság alatt vezetők esetében. Ennek ellenére az alkohol és a kábítószerek továbbra is a közúti balesetek - köztük a rendkívül súlyosak - egyik fő okozói.


Nagy sebesség

A nagy sebességgel való vezetés, a törvény által meghatározott határértékek túllépése a féktávolság megnövekedéséhez vezet, és következésképpen sokkal nehezebbé teszi az autó irányítását. Ráadásul a nagy sebességgel való vezetéssel azt kockáztatja, hogy nem marad elég ideje az akadályok kikerülésére. A kár ezekben az esetekben a pénztárcáját is érinti: a bírságok valóban súlyosak lehetnek.


Időjárási körülmények

Gyakran nem az időjárás az autósok legjobb barátja, hanem inkább egy olyan csapda, amely akár nagyon veszélyes lehet, és súlyos autóbaleseteket okozhat. A köd, az eső, a nagy szél, a hó és a jeges utak potenciálisan veszélyesek az autóval közlekedők számára. Ezek a körülmények a legnagyobb körültekintést igénylik, és szükség esetén akár megállásra is kényszeríthetnek: a látási viszonyok ugyanis kedvezőtlen időjárási körülmények között súlyosan romolhatnak, ráadásul a fékút és fékezési idő is megváltoznak, és megnehezítve ezzel az autó irányítását.


Nem biztonságos autó

Az autóbaleseteket gyakran az is okozza, hogy az autó nincs megfelelő műszaki állapotban. A kopott gumiabroncsok, a kopott fékek, a fel nem fedezett meghibásodások nagy veszélyforrásnak bizonyulhatnak. Éppen ezért mindig be kell tartani a rutinszerű karbantartási határidőket, és amint kétségek merülnek fel az autó megfelelő működésével kapcsolatban, azonnal szakemberhez kell fordulni egy alapos átvizsgálás céljából.


MOTRIO TIPPEK&TRÜKKÖK


Az autó rendszeres karbantartása mindig ajánlott, így amellett, hogy biztos lehet benne, hogy tökéletesen hatékony és biztonságos autója van, meghosszabbíthatja az autó élettartamát is.

A Motrio szervizek a forgalomban lévő autóállomány 100%-ának karbantartását végzik. Műhelyeinkben a Motrio márkájú olajat is talál személyautókhoz és kisebb haszongépjárművekhez, a legújabb generációs dízel- és benzinmotorokhoz, beleértve a részecskeszűrővel felszerelt motorokat, és a közvetlen vagy közvetett befecskendező rendszerrel rendelkező autókat is.

 

Kérjen időpontot a legközelebbi MOTRIO szervizbe, csak néhány kattintás!

article image
8 ÉRDEKES TÉNY A GUMIABRONCSOKRÓL ÉS TRÜKKÖK AZ ÉLETTARTAMUK MEGHOSSZABBÍTÁSÁRA

Az autózás világának legérdekesebb hírei közül néhány éppen a gumiabroncsokkal kapcsolatos: hogyan bírja ki egy gumiabroncs a súlya 100-szorosát anélkül, hogy kilyukadna? Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen? A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

Íme 8 érdekes tény a gumiabroncsokról, amelyeket talán nem is tudott, és néhány trükk, hogy növelje az élettartamukat.

 

TARTALOM

 

8 kihagyhatatlan, érdekes tény a gumiabroncsokról

1.      Mi az, ami igazán tart egy autót?

2.      A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

3.      Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?

4.      Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?

5.      Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?

6.      A világ legnagyobb gumiabroncsa

7.  Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.

8.      Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?

 

Gumiabroncs-karbantartás: így lehet növelni az élettartamukat


1.      A gumiabroncsok kiváló állapotban tartása

2.      Gumiabroncs kiegyensúlyozás

3.      Szelepek

4.      A megfelelő gumiabroncsok szezonnak megfelelő kiválasztása

 

 

8 kihagyhatatlan érdekesség a gumiabroncsokról

Mi az, ami igazán tart egy autót?

Tévhit, hogy az autónk teljes súlyát csak a gumiabroncsok tartják: az autót valójában a gumiabroncsokba töltött levegő tartja fenn. Ennek a részletnek csak akkor leszünk tudatában, amikor kilyukad: levegő nélkül a gumiabroncsunk használhatatlan.

 

A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?

Egyáltalán nem. Íme a gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény egyike, amelyet valószínűleg nem tudott: kezdetben a gumiabroncsok természetes gumiból készültek, amely fehér színű. Ez az anyag azonban nem biztosított jó ellenállást: ezért úgy döntöttek, hogy fekete kormot adnak hozzá, amely egy szénatomok különleges aggregátumaiból álló, szénhidrogének nem teljes elégetéséből származó pigment, hogy javítsák a teljesítményét.

A kezdetben csak a futófelületen használt, teljesen fekete abroncsokat később úgy ítélték meg, hogy a kétszínű abroncsoknál elegánsabbnak tűnnek, így a korábbi fekete-fehér kombinációt felváltotta a teljesen fekete.

Bónusz tény: a fekete gumiabroncsok ötlete a Binney & Smith cégtől származik, a zsírkrétáiról ismert Crayola alapítóitól.

 

Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?

A barázdák célja, hogy növeljék a súrlódást az aszfalton, ami befolyásolja a maximális gyorsulási és fékezési teret. További fontos feladatuk: nedves körülmények között a gumiabroncsok és a talaj között kialakuló vízréteg jelentősen csökkenti a tapadást, a barázdák célja tehát a felgyülemlett víz elvezetése, megakadályozva a vízen csúszás jelenségét.


Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?

Pontosan a barázdáknak köszönhetően: a barázdákba behelyezett és a mélységet milliméterben mérő eszköz segítségével ellenőrizhetjük a futófelület mélységét (profil mélység), amelynek törvényes határa 1,6 mm, és amely a futófelület bármely pontján mérhető.


Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?

A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekesség között szerepel az a tény, hogy bár sok autóalkatrésznek teljesen más neve van angol nyelvben az Atlanti-óceán két partján (UK és USA), mint például a csomagtartónak, a motorháztetőnek stb., a gumiabroncsot ugyanúgy ejtik ki a brit és az amerikai angolban.

A britek azonban megtartották ezt a kis helyesírási furcsaságot, amely valószínűleg a 15. vagy 16. századra nyúlik vissza, és valószínűleg az „attyre” szóból származik, amely arra utal, hogy a kerekeket a tapadás növelése érdekében fel kell öltöztetni.

Míg az amerikaiak a dolgok leegyszerűsítésére való hajlamukkal úgy döntöttek, hogy úgy írják a szót, ahogyan kiejtik. Az Egyesült Királyságban, Írországban és a legtöbb jelenlegi és volt nemzetközösségi országban a „tyre” írásmódot használják. Tehát attól függ, hogy a „tyre” vagy a „tire” írásmódot választja, hogy az óceán melyik oldalán tartózkodik.

 

A világ legnagyobb gumiabroncsa

Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy van egy hatalmas, 12 tonnás, 243 méter magas gumiabroncs, elhinné?

Nem, ez nem egy óriás autójának gumiabroncsa, és nem is átverés: a világ legnagyobb gumiabroncsa az amerikai Michigan államban, Allen Parkban található. „Szerény” mérete miatt „óriásgumi” a neve (lásd fentebb), és az 1965-ös világkiállításon óriáskerékként mutatták be a nagyközönségnek.

 

Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.

Egy évszázaddal ezelőttig az első autók az úgynevezett „tüzérségi kerekekkel” voltak felszerelve, amelyeknek ugyanaz volt a kerékagyuk, mint az ágyúkerekeknek. A gumiabroncsok valóban teljesen a kerékhez voltak rögzítve, és nem lehetett levenni őket a kerékagyról. Ez a részlet azt jelentette, hogy a csere finoman szólva is drága és bonyolult volt!

 

Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?

A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény közül az utolsó talán a legfurcsább is: világszerte számos gumiabroncsgyártó létezik, és néhány márka határozottan jól ismert. Egy közismert név azonban kilóg ebből a rendkívül hosszú listából, bár más típusú termékről ismert: a Lego, egészen pontosan. A színes játéktéglák jól ismert dán gyártója az 1960-as években gumiabroncsgyártóként indult, és idővel sikerült bekerülnie a világ legjobb gumiabroncsgyártói közé!

 

Gumiabroncs-karbantartás: így lehet hosszabb élettartamúvá tenni őket

A legót, zsírkrétát és ágyúgumit félretéve, hogyan biztosíthatjuk, hogy a gumiabroncsok tovább tartsanak?

Mikor gyártották a gumiabroncsainkat? Milyen gyakran kell cserélni őket? Hogyan szerezhetünk tudomást a problémáról? Hol mérhetem meg a guminyomást, hogy megbizonyosodjak róla, hogy rendben van-e?

Ezekre a kérdésekre még a legtapasztaltabb autósok is csak nehezen tudnak válaszolni.

A gumiabroncsok az autó alapvető részét képezik, állapotuktól függ a közlekedésbiztonság, a fogyasztás és az autó teljesítménye. Ráadásul, ha a futófelület különösen kopott, akkor fennáll a bírságolás vagy akár az autó lefoglalásának kockázata.

Vannak olyan ellenőrzések, amelyeket az ember saját maga is elvégezhet: a gumiabroncs korát például csak a gyártási dátum alapján kell ellenőrizni, amely mindig a gumiabroncs vállára van nyomtatva, és négy számjegyből áll. Az első két számjegy a gyártási hetet, az utolsó kettő pedig a gyártási évet jelzi (pl.: 1417 azt jelenti, hogy 2017 14. hetében gyártották). Ez az ún. DOT szám.

Az abroncsnyomás és a futófelület vastagságának ellenőrzése, amelyeket már említettünk, szintén egyszerű műveletek, amelyeket bármely autós saját maga is elvégezhet.

A kopás mértékének mérésére van egy nagyon egyszerű módszer is: vegyen egy 1 eurós érmét a nyári gumiabroncsokhoz, és egy 2 eurósat a téli gumiabroncsokhoz. Mindkét esetben az érme külső - más színű - pereme nem állhat ki a futófelület körvonalából.

Ugyanez a gyors ellenőrzés elvégezhető a gumi profilba süllyesztett jelölések megnézésével is. Ha időnként megnézi a gumiabroncsokat, akkor észreveheti az olyan rendellenességeket, mint például az éles szélű kátyúk vagy a manőverezés közben az útpadkára ütközés által okozott vágások vagy dudorok. Ezekben az esetekben a gumiabroncsok cseréje (tengelyenként mind a kettő) az egyetlen ajánlott megoldás.

A gumiabroncsok kopását azonban lehetséges lassítani. Hogyan? Gyakori karbantartással és ellenőrzésekkel.

És mindenekelőtt néhány okos tanácsot követve (link a „trükkök és szórakoztató tények az autókról” részhez): nézzük meg őket.

 

A gumiabroncsok megfelelő állapotban tartása

Véleményünk szerint az autójának akár csak vizuális ellenőrzése is elegendő lehet ahhoz, hogy fény derüljön a kritikus problémákra. Mindenekelőtt a guminyomás: a szükségesnél alacsonyabb nyomás amellett, hogy jelentősen növeli a fogyasztást, felgyorsítja a gumiabroncsok kopási folyamatát és veszélyezteti az autóban utazók biztonságát is. Szakértői segítségre van szükség az autó kiegyensúlyozottságának ellenőrzéséhez is, valamint ahhoz, hogy a négy gumiabroncs közül valamelyik ne legyen túlzottan igénybe véve. Ezzel kapcsolatban erősen ajánlott a gumiabroncsok rendszeres időközönkénti megfordítása, a futófelület kopásának lassítása érdekében.

A vezetési stílus is fontos: a hirtelen fékezés, a túlzott sebesség, a kanyarokban és körforgalmakban való száguldozás, a helytelenül megválasztott sebesség gyorsan elhasználja a gumiabroncsokat.


Kerékbeállítás

A gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a jármű normál használata esetén legalább 10 000 km-enként, sportkocsiknál 5000 km-enként kell ellenőrizni. A kerekek beállításának első ellenőrzése teljesen önállóan is elvégezhető: csak vegye le a kezét a kormánykerékről, és tegyen meg néhány tucat métert egy egyenes és sík úton, ellenőrizve, hogy a jármű egyenes vonalban halad. Ellenkező esetben ajánlott minél hamarabb szakemberhez fordulni.


Szelepek

A gumiabroncsok mellett a szelepek cseréje is elengedhetetlen. Menet közben jelentős igénybevételnek vannak kitéve, ami hosszú távon meghibásodásukat okozhatja. A problémák megelőzése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell az állapotukat.


A megfelelő gumiabroncsok kiválasztása a szezonra

A téli gumiabroncsok nyári használata exponenciálisan megnöveli az autó fogyasztását, és a futófelület gyorsabb kopásához vezethet: ezért érdemes az évszaknak megfelelő abroncsokat választani. Általában az a javaslat, hogy évente kétszer cserélje le a gumiabroncsait. Ha ez nem lehetséges, hasznos kompromisszum a 4 évszakos gumiabroncsok választása.

A nyári gumiabroncsok téli használata is nagy kockázatot jelent, mivel a tapadás alacsony lehet. Ráadásul a hideg téli időjárásban használt nyári gumiabroncsok esetében fennáll a veszély, hogy nagyon gyorsan tönkremennek. Az alacsony hőmérsékletnek kitett nyári gumiabroncsok keveréke valóban nagyon merevvé válik, és ez nemcsak a tapadást csökkenti, hanem a futófelület mintázatát is kiteszi a szakadás és a lepattogzás veszélyének.

Ezekben az esetekben a garancia akár érvényét is vesztheti; ez ugyanis nem megfelelő használatnak minősülne, ami azt jelentené, hogy az esetleges károkat nem fedezi a garancia. A futófelület akkor is megsérülhet, ha nincs hó, sőt, az is elég, ha a hőmérséklet nagyon alacsony.

Végül, a tapadásvesztés nyilvánvalóan jelentős havas körülmények, de még eső esetén is.

Más szóval, a gumiabroncsok a vezetés alapvető fontosságú elemei, amelyeket folyamatosan ellenőrizni és gondozni kell.

 

MOTRIO TIPPEK&TRÜKKÖK

 

GUMIABRONCSOK


A gumiabroncsok döntő szerepet játszanak az Ön biztonságában, mivel ezek jelentik az egyetlen érintkezési pontot Ön és az út között. Az idő múlásával és a megtett kilométerek számával, valamint az útviszonyok következtében a gumiabroncsok állapota romlik.

 

TANÁCSAINK

A két rendszeresen ellenőrizendő szempont a keréknyomás és a futófelület vastagsága, amelynek törvényben előírt minimális értéke Európában a személygépkocsi-abroncsok esetében 1,6 mm.

Ha gyakran használja autóját, különösen a városban, ahol a futófelület könnyebben kopik, látogasson el Motrio szervizeink egyikébe, ahol szakembereink szemrevételezéssel ellenőrzik a gumiabroncsokat, és ellenőrzik a futófelület mélységét. A biztonságos gumiabroncsokat 40 000 km-enként vagy 5 évente kell kicserélni.

Az új Motrio Fairway gumiabroncsot Európában gyártják, minden időjárási körülmények között biztonságos vezetést biztosít, és három változatban készül:

nyári - téli - négyévszakos

Fő jellemzők:

- 51 méret elérhető

- Környezetkímélő: alacsony üzemanyag-fogyasztás és alacsony gördülési ellenállás

- Méretek 13 és 20 coll között

 

Kérjen időpontot a legközelebbi MOTRIO szervizbe, csak néhány kattintás!

Szűrők
Minden
Légkondicionálás
Akkumulátor
Fékezés
Testreszabott kérés
Elektronikus diagnosztika
Vezérműszíj
Karbantartás
Ablaktörlő lapátok
Gumiabroncsok
Lengéscsillapítók
Műszaki vizsga
AdBlue
Elektromos és hibrid járművek
Olaj és szűrő
Autó gyújtógyertya