MOTRIO BLOG
Az autóval való utazás mindig tartogathat potenciális veszélyforrásokat: a kockázatok állandóan jelen vannak, ezért mindig óvatosnak kell lenni és a lehető legnagyobb figyelmet kell tanúsítani. Persze néha ez nem elég: a közúti balesetek elkerülése valószínűleg lehetetlen. Számukat azonban drasztikusan csökkentheti. Hogyan? Néhány, egyszerű szabály betartásával, és mindenekelőtt azzal, ha ismerjük az autóbalesetek leggyakoribb okait.
TARTALOM
Az autóbalesetek leggyakoribb okai
- Vezetés közbeni okostelefon-használat
- Elbóbiskolás
- Alkohol és drogok
- Nagy sebesség
- Időjárási körülmények
- Nem biztonságos autó
Az autóbalesetek leggyakoribb okai
Melyek azok a leggyakoribb helyzetek, amelyek közúti balesetben való részvételhez vezethetnek? Felsoroltunk néhányat a leggyakoribbak közül, hogy felismerje a kiemelt kockázatokat, és megelőzze az esetleges autóbaleseteket.
Vezetés közbeni okostelefon-használat
Az autóbalesetek fő oka egyértelműnek tűnik, ez pedig az okostelefon használata. Valóban, túlságosan gyakran látni, hogy a sofőrök figyelmét elvonja a mobiltelefon: az út helyett a képernyőt nézik, fél kézzel tartják a készüléket, és határozottan nem igazán a vezetésre koncentrálnak. Sajnos a kísértés, hogy a mobiltelefonra nézzünk, hogy esetleg üzeneteket ellenőrizzünk, az egyik leggyakoribb oka a volánnál bekövetkező baleseteknek (de gyakran a súlyos bírságoknak, és következésképpen a büntetőpontoknak is). Ahhoz, hogy képet kapjunk arról, mennyire veszélyes ez a szokás, nézzük meg a következő példát: az autópályán 130 km/órás sebességgel haladva három másodperces okostelefonozás egyenértékű azzal, mintha száz métert csukott szemmel tennénk meg.
Elbóbiskolás
Az autós egyik legnagyobb ellensége a kialvatlanság/fáradtság, amely hirtelen és gyakran nagyon súlyos következményekkel jár. Sokan döntenek úgy, hogy úgy ülnek volán mögé, hogy nem pihenték ki magukat eléggé, vagy esetleg egy nagyobb étkezés után vezetnek: ez napi szintű autóbaleseteket okoz. A tanács nyilvánvalóan az, hogy mindig nagyfokú éberséggel vezessünk, és indulás előtt pihenjünk. Emellett, különösen a hosszú utak során, tartsunk szüneteket, hogy felfrissüljünk, és lehetőség szerint mindig álljunk meg, ha a szemhéj elnehezülését és az álmosság első jeleit tapasztaljuk.
Alkohol és drogok
Az alkohol vagy a kábítószerek használata - illetve túlzott fogyasztása - még mindig az egyik leggyakoribb oka a közlekedési baleseteknek: mindkettő valóban ronthatja a járművezető józan ítélőképességét, akár jelentős mértékben is. Éppen ezért az elmúlt években megszigorították az ellenőrzéseket, és sokkal szigorúbbak lettek a bírságok az alkohol, vagy kábítószer befolyásoltság alatt vezetők esetében. Ennek ellenére az alkohol és a kábítószerek továbbra is a közúti balesetek - köztük a rendkívül súlyosak - egyik fő okozói.
Nagy sebesség
A nagy sebességgel való vezetés, a törvény által meghatározott határértékek túllépése a féktávolság megnövekedéséhez vezet, és következésképpen sokkal nehezebbé teszi az autó irányítását. Ráadásul a nagy sebességgel való vezetéssel azt kockáztatja, hogy nem marad elég ideje az akadályok kikerülésére. A kár ezekben az esetekben a pénztárcáját is érinti: a bírságok valóban súlyosak lehetnek.
Időjárási körülmények
Gyakran nem az időjárás az autósok legjobb barátja, hanem inkább egy olyan csapda, amely akár nagyon veszélyes lehet, és súlyos autóbaleseteket okozhat. A köd, az eső, a nagy szél, a hó és a jeges utak potenciálisan veszélyesek az autóval közlekedők számára. Ezek a körülmények a legnagyobb körültekintést igénylik, és szükség esetén akár megállásra is kényszeríthetnek: a látási viszonyok ugyanis kedvezőtlen időjárási körülmények között súlyosan romolhatnak, ráadásul a fékút és fékezési idő is megváltoznak, és megnehezítve ezzel az autó irányítását.
Nem biztonságos autó
Az autóbaleseteket gyakran az is okozza, hogy az autó nincs megfelelő műszaki állapotban. A kopott gumiabroncsok, a kopott fékek, a fel nem fedezett meghibásodások nagy veszélyforrásnak bizonyulhatnak. Éppen ezért mindig be kell tartani a rutinszerű karbantartási határidőket, és amint kétségek merülnek fel az autó megfelelő működésével kapcsolatban, azonnal szakemberhez kell fordulni egy alapos átvizsgálás céljából.
MOTRIO TIPPEK&TRÜKKÖK
Az autó rendszeres karbantartása mindig ajánlott, így amellett, hogy biztos lehet benne, hogy tökéletesen hatékony és biztonságos autója van, meghosszabbíthatja az autó élettartamát is.
A Motrio szervizek a forgalomban lévő autóállomány 100%-ának karbantartását végzik. Műhelyeinkben a Motrio márkájú olajat is talál személyautókhoz és kisebb haszongépjárművekhez, a legújabb generációs dízel- és benzinmotorokhoz, beleértve a részecskeszűrővel felszerelt motorokat, és a közvetlen vagy közvetett befecskendező rendszerrel rendelkező autókat is.
Kérjen időpontot a legközelebbi MOTRIO szervizbe, csak néhány kattintás!
Az autózás világának legérdekesebb hírei közül néhány éppen a gumiabroncsokkal kapcsolatos: hogyan bírja ki egy gumiabroncs a súlya 100-szorosát anélkül, hogy kilyukadna? Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen? A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?
Íme 8 érdekes tény a gumiabroncsokról, amelyeket talán nem is tudott, és néhány trükk, hogy növelje az élettartamukat.
TARTALOM
8 kihagyhatatlan, érdekes tény a gumiabroncsokról
1. Mi az, ami igazán tart egy autót?
2. A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?
3. Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?
4. Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?
5. Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?
6. A világ legnagyobb gumiabroncsa
7. Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.
8. Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?
Gumiabroncs-karbantartás: így lehet növelni az élettartamukat
1. A gumiabroncsok kiváló állapotban tartása
2. Gumiabroncs kiegyensúlyozás
3. Szelepek
4. A megfelelő gumiabroncsok szezonnak megfelelő kiválasztása
8 kihagyhatatlan érdekesség a gumiabroncsokról
Mi az, ami igazán tart egy autót?
Tévhit, hogy az autónk teljes súlyát csak a gumiabroncsok tartják: az autót valójában a gumiabroncsokba töltött levegő tartja fenn. Ennek a részletnek csak akkor leszünk tudatában, amikor kilyukad: levegő nélkül a gumiabroncsunk használhatatlan.
A gumiabroncsok mindig is feketék voltak?
Egyáltalán nem. Íme a gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény egyike, amelyet valószínűleg nem tudott: kezdetben a gumiabroncsok természetes gumiból készültek, amely fehér színű. Ez az anyag azonban nem biztosított jó ellenállást: ezért úgy döntöttek, hogy fekete kormot adnak hozzá, amely egy szénatomok különleges aggregátumaiból álló, szénhidrogének nem teljes elégetéséből származó pigment, hogy javítsák a teljesítményét.
A kezdetben csak a futófelületen használt, teljesen fekete abroncsokat később úgy ítélték meg, hogy a kétszínű abroncsoknál elegánsabbnak tűnnek, így a korábbi fekete-fehér kombinációt felváltotta a teljesen fekete.
Bónusz tény: a fekete gumiabroncsok ötlete a Binney & Smith cégtől származik, a zsírkrétáiról ismert Crayola alapítóitól.
Miért vannak ’barázdák’ a futófelületen?
A barázdák célja, hogy növeljék a súrlódást az aszfalton, ami befolyásolja a maximális gyorsulási és fékezési teret. További fontos feladatuk: nedves körülmények között a gumiabroncsok és a talaj között kialakuló vízréteg jelentősen csökkenti a tapadást, a barázdák célja tehát a felgyülemlett víz elvezetése, megakadályozva a vízen csúszás jelenségét.
Hogyan tudhatom meg, hogy a futófelület kopott-e vagy sem?
Pontosan a barázdáknak köszönhetően: a barázdákba behelyezett és a mélységet milliméterben mérő eszköz segítségével ellenőrizhetjük a futófelület mélységét (profil mélység), amelynek törvényes határa 1,6 mm, és amely a futófelület bármely pontján mérhető.
Helyesírás: „tire” vagy „tyre”?
A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekesség között szerepel az a tény, hogy bár sok autóalkatrésznek teljesen más neve van angol nyelvben az Atlanti-óceán két partján (UK és USA), mint például a csomagtartónak, a motorháztetőnek stb., a gumiabroncsot ugyanúgy ejtik ki a brit és az amerikai angolban.
A britek azonban megtartották ezt a kis helyesírási furcsaságot, amely valószínűleg a 15. vagy 16. századra nyúlik vissza, és valószínűleg az „attyre” szóból származik, amely arra utal, hogy a kerekeket a tapadás növelése érdekében fel kell öltöztetni.
Míg az amerikaiak a dolgok leegyszerűsítésére való hajlamukkal úgy döntöttek, hogy úgy írják a szót, ahogyan kiejtik. Az Egyesült Királyságban, Írországban és a legtöbb jelenlegi és volt nemzetközösségi országban a „tyre” írásmódot használják. Tehát attól függ, hogy a „tyre” vagy a „tire” írásmódot választja, hogy az óceán melyik oldalán tartózkodik.
A világ legnagyobb gumiabroncsa
Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy van egy hatalmas, 12 tonnás, 243 méter magas gumiabroncs, elhinné?
Nem, ez nem egy óriás autójának gumiabroncsa, és nem is átverés: a világ legnagyobb gumiabroncsa az amerikai Michigan államban, Allen Parkban található. „Szerény” mérete miatt „óriásgumi” a neve (lásd fentebb), és az 1965-ös világkiállításon óriáskerékként mutatták be a nagyközönségnek.
Tüzérségi gumiabroncsok: az 1900-as években nem csak a katonáknak készültek.
Egy évszázaddal ezelőttig az első autók az úgynevezett „tüzérségi kerekekkel” voltak felszerelve, amelyeknek ugyanaz volt a kerékagyuk, mint az ágyúkerekeknek. A gumiabroncsok valóban teljesen a kerékhez voltak rögzítve, és nem lehetett levenni őket a kerékagyról. Ez a részlet azt jelentette, hogy a csere finoman szólva is drága és bonyolult volt!
Lego és gumiabroncsok: mi a kapcsolat?
A gumiabroncsokkal kapcsolatos 8 érdekes tény közül az utolsó talán a legfurcsább is: világszerte számos gumiabroncsgyártó létezik, és néhány márka határozottan jól ismert. Egy közismert név azonban kilóg ebből a rendkívül hosszú listából, bár más típusú termékről ismert: a Lego, egészen pontosan. A színes játéktéglák jól ismert dán gyártója az 1960-as években gumiabroncsgyártóként indult, és idővel sikerült bekerülnie a világ legjobb gumiabroncsgyártói közé!
Gumiabroncs-karbantartás: így lehet hosszabb élettartamúvá tenni őket
A legót, zsírkrétát és ágyúgumit félretéve, hogyan biztosíthatjuk, hogy a gumiabroncsok tovább tartsanak?
Mikor gyártották a gumiabroncsainkat? Milyen gyakran kell cserélni őket? Hogyan szerezhetünk tudomást a problémáról? Hol mérhetem meg a guminyomást, hogy megbizonyosodjak róla, hogy rendben van-e?
Ezekre a kérdésekre még a legtapasztaltabb autósok is csak nehezen tudnak válaszolni.
A gumiabroncsok az autó alapvető részét képezik, állapotuktól függ a közlekedésbiztonság, a fogyasztás és az autó teljesítménye. Ráadásul, ha a futófelület különösen kopott, akkor fennáll a bírságolás vagy akár az autó lefoglalásának kockázata.
Vannak olyan ellenőrzések, amelyeket az ember saját maga is elvégezhet: a gumiabroncs korát például csak a gyártási dátum alapján kell ellenőrizni, amely mindig a gumiabroncs vállára van nyomtatva, és négy számjegyből áll. Az első két számjegy a gyártási hetet, az utolsó kettő pedig a gyártási évet jelzi (pl.: 1417 azt jelenti, hogy 2017 14. hetében gyártották). Ez az ún. DOT szám.
Az abroncsnyomás és a futófelület vastagságának ellenőrzése, amelyeket már említettünk, szintén egyszerű műveletek, amelyeket bármely autós saját maga is elvégezhet.
A kopás mértékének mérésére van egy nagyon egyszerű módszer is: vegyen egy 1 eurós érmét a nyári gumiabroncsokhoz, és egy 2 eurósat a téli gumiabroncsokhoz. Mindkét esetben az érme külső - más színű - pereme nem állhat ki a futófelület körvonalából.
Ugyanez a gyors ellenőrzés elvégezhető a gumi profilba süllyesztett jelölések megnézésével is. Ha időnként megnézi a gumiabroncsokat, akkor észreveheti az olyan rendellenességeket, mint például az éles szélű kátyúk vagy a manőverezés közben az útpadkára ütközés által okozott vágások vagy dudorok. Ezekben az esetekben a gumiabroncsok cseréje (tengelyenként mind a kettő) az egyetlen ajánlott megoldás.
A gumiabroncsok kopását azonban lehetséges lassítani. Hogyan? Gyakori karbantartással és ellenőrzésekkel.
És mindenekelőtt néhány okos tanácsot követve (link a „trükkök és szórakoztató tények az autókról” részhez): nézzük meg őket.
A gumiabroncsok megfelelő állapotban tartása
Véleményünk szerint az autójának akár csak vizuális ellenőrzése is elegendő lehet ahhoz, hogy fény derüljön a kritikus problémákra. Mindenekelőtt a guminyomás: a szükségesnél alacsonyabb nyomás amellett, hogy jelentősen növeli a fogyasztást, felgyorsítja a gumiabroncsok kopási folyamatát és veszélyezteti az autóban utazók biztonságát is. Szakértői segítségre van szükség az autó kiegyensúlyozottságának ellenőrzéséhez is, valamint ahhoz, hogy a négy gumiabroncs közül valamelyik ne legyen túlzottan igénybe véve. Ezzel kapcsolatban erősen ajánlott a gumiabroncsok rendszeres időközönkénti megfordítása, a futófelület kopásának lassítása érdekében.
A vezetési stílus is fontos: a hirtelen fékezés, a túlzott sebesség, a kanyarokban és körforgalmakban való száguldozás, a helytelenül megválasztott sebesség gyorsan elhasználja a gumiabroncsokat.
Kerékbeállítás
A gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a jármű normál használata esetén legalább 10 000 km-enként, sportkocsiknál 5000 km-enként kell ellenőrizni. A kerekek beállításának első ellenőrzése teljesen önállóan is elvégezhető: csak vegye le a kezét a kormánykerékről, és tegyen meg néhány tucat métert egy egyenes és sík úton, ellenőrizve, hogy a jármű egyenes vonalban halad. Ellenkező esetben ajánlott minél hamarabb szakemberhez fordulni.
Szelepek
A gumiabroncsok mellett a szelepek cseréje is elengedhetetlen. Menet közben jelentős igénybevételnek vannak kitéve, ami hosszú távon meghibásodásukat okozhatja. A problémák megelőzése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell az állapotukat.
A megfelelő gumiabroncsok kiválasztása a szezonra
A téli gumiabroncsok nyári használata exponenciálisan megnöveli az autó fogyasztását, és a futófelület gyorsabb kopásához vezethet: ezért érdemes az évszaknak megfelelő abroncsokat választani. Általában az a javaslat, hogy évente kétszer cserélje le a gumiabroncsait. Ha ez nem lehetséges, hasznos kompromisszum a 4 évszakos gumiabroncsok választása.
A nyári gumiabroncsok téli használata is nagy kockázatot jelent, mivel a tapadás alacsony lehet. Ráadásul a hideg téli időjárásban használt nyári gumiabroncsok esetében fennáll a veszély, hogy nagyon gyorsan tönkremennek. Az alacsony hőmérsékletnek kitett nyári gumiabroncsok keveréke valóban nagyon merevvé válik, és ez nemcsak a tapadást csökkenti, hanem a futófelület mintázatát is kiteszi a szakadás és a lepattogzás veszélyének.
Ezekben az esetekben a garancia akár érvényét is vesztheti; ez ugyanis nem megfelelő használatnak minősülne, ami azt jelentené, hogy az esetleges károkat nem fedezi a garancia. A futófelület akkor is megsérülhet, ha nincs hó, sőt, az is elég, ha a hőmérséklet nagyon alacsony.
Végül, a tapadásvesztés nyilvánvalóan jelentős havas körülmények, de még eső esetén is.
Más szóval, a gumiabroncsok a vezetés alapvető fontosságú elemei, amelyeket folyamatosan ellenőrizni és gondozni kell.
MOTRIO TIPPEK&TRÜKKÖK
GUMIABRONCSOK
A gumiabroncsok döntő szerepet játszanak az Ön biztonságában, mivel ezek jelentik az egyetlen érintkezési pontot Ön és az út között. Az idő múlásával és a megtett kilométerek számával, valamint az útviszonyok következtében a gumiabroncsok állapota romlik.
TANÁCSAINK
A két rendszeresen ellenőrizendő szempont a keréknyomás és a futófelület vastagsága, amelynek törvényben előírt minimális értéke Európában a személygépkocsi-abroncsok esetében 1,6 mm.
Ha gyakran használja autóját, különösen a városban, ahol a futófelület könnyebben kopik, látogasson el Motrio szervizeink egyikébe, ahol szakembereink szemrevételezéssel ellenőrzik a gumiabroncsokat, és ellenőrzik a futófelület mélységét. A biztonságos gumiabroncsokat 40 000 km-enként vagy 5 évente kell kicserélni.
Az új Motrio Fairway gumiabroncsot Európában gyártják, minden időjárási körülmények között biztonságos vezetést biztosít, és három változatban készül:
nyári - téli - négyévszakos
Fő jellemzők:
- 51 méret elérhető
- Környezetkímélő: alacsony üzemanyag-fogyasztás és alacsony gördülési ellenállás
- Méretek 13 és 20 coll között
Kérjen időpontot a legközelebbi MOTRIO szervizbe, csak néhány kattintás!